|
|
Wiadomości
Przydrożne drzewa - ciekawa konferencja w Kościanie
„Jak urządzać zieleń przydrożną, aby nie zagrażała bezpieczeństwu ruchu drogowego?”- na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy zorganizowanej przez
Stowarzyszenie „Stop Śmierci” konferencji „Przydrożne drzewa zagrożeniem życia? część II” , która odbyła się 18 maja 2006 w Kościanie, pod patronatem
miejscowego Starostwa i Komendy Powiatowej Policji. W konferencji wzięli udział również przedstawiciele Fundacji „Kierowca Bezpieczny”.
Konferencję zainaugurował referat dr Jerzego Bierońskiego z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, który w kompleksowy i
wnikliwy sposób przedstawił funkcje zieleni przydrożnej i zagrożenia związane z niewłaściwym jej kształtowaniem. Podkreślił, że tragiczne skutki wypadków z
przydrożnymi drzewami nie są odpowiedzialne drzewa, ale zawsze człowiek - ten, który je tam posadził albo je tam tolerował. Do tej grupy należałoby zaliczyć
także tych, którzy walczą o pozostawienie drzew przy drogach.
Następnie prelekcje wygłosili specjaliści z dziedzin nauki związanych z omawianym tematem oraz przedstawiciele organizacji działających na rzecz
bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Prezes Fundacji „Kierowca Bezpieczny” Andrzej Kalitowicz wygłosił referat „ Drzewa przydrożne -sytuacja w Polsce i Europie”,
w którym przedstawił obecną sytuacją w zakresie rozwiązywania problemu bezpiecznego zagospodarowania pasa drogowego w Polsce, jak i rozwiązania w tym
zakresie wdrażane obecnie w Europie. Omówił m.in. koncepcję „ dróg wybaczających kierowcom ich błędy” oraz wnioski płynące z prowadzonego w UE programu RISER
(Roadside Infrastructure for Safer European Roads), w tym konieczności wyznaczania przy nowo budowanych drogach specjalnych stref bezpieczeństwa (safety
zones) pozbawionych wszelkich przeszkód zagrażających bezpieczeństwu. Mówca podkreślił, że wszystkie kraje współpracujące w ramach RISER zgadzają się, że
drzewa stanowią szczególne zagrożenie, gdy są za duże lub rosną zbyt blisko jezdni.
Po prelekcjach rozgorzała dyskusja, w której głos zabierali zarówno zwolennicy bezwzględnego utrzymywania drzew przy drogach, jak również zwolennicy ich
wycinki. Byli, również, zwolennicy rozwiązań pośrednich. Przeważała opinia, aby bezwzględnie chronić zadrzewienia przydrożne o dużej wartości przyrodniczej,
kulturowej czy historycznej, pozostałe drzewa usuwać, a w pasie drogowym sadzić wyłącznie krzewy.
Organizatorzy spotkania powołali zespół roboczy, którego zadaniem jest kontynuowanie prac dotyczących omawianego problemu z uwzględnieniem wiedzy zdobytej
podczas konferencji. W skład zespołu weszli przedstawiciele różnych środowisk zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa na naszych drogach. Pracami zespołu
kieruje podinspektor mgr Roman Grabara, organizacje społeczne reprezentuje Edward Woźniak, środowiska przyrodników dr Wojciech Kowalkowski z Akademii
Rolniczej w Poznaniu, a pozostałe środowiska naukowe dr Jerzy Bieroński z Uniwersytetu Wrocławskiego.
Na pierwszym posiedzeniu, zespół oceniając obecną sytuację uznał, że zieleń przydrożna (w tym głównie drzewa) ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu
drogowym. Urządzana w odległych czasach głównie z drzew o grubym pniu, niedostosowana do obecnego rozwoju komunikacji, nie tylko przyczynia się do
powstawania wypadków, ale także zdecydowanie zwiększa ich ciężkość i konsekwencje. Jest jednym z najważniejszych, ciągle nierozwiązanych problemów
bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Ponad 21 tysięcy zabitych, ponad 110 tysięcy rannych, kilkadziesiąt miliardów złotych strat. Taki jest bilans
wypadków, do których przyczyniły się drzewa rosnące przy polskich drogach w ciągu ostatnich 17 lat. Najwięcej wypadków najechania na przydrożne drzewa ma
miejsce w północnej i zachodniej części Polski. W niektórych powiatach jest to przyczyną śmierci ponad 28% ogółu zabitych w wypadkach drogowych.
Ofiary śmiertelne wskutek najechania na przydrożne drzewo – procent ogółu zabitych w wypadkach drogowych.
Mapa ze strony:
http://www.its.home.pl/nsite/uploaded_general/Krajowy_program_BRD-Gambit.pdf
Wykres ze strony:
http://www.krbrd.gov.pl/download/pdf/Gambit_2005_RM.pdf
Zespół proponuje, aby przyjąć następujące zasady urządzania zieleni przydrożnej:
na poboczu każdej drogi publicznej, w szczególności poza obszarem zabudowanym, wyznaczyć strefę bezpieczeństwa, o szerokości od 3 do 16 metrów. Jej szerokość powinna być uzależniona głównie od dopuszczonej na danej drodze prędkości.
zieleń przydrożną w tej strefie należy tak urządzać, aby nie zagrażała bezpieczeństwu
uczestników ruchu drogowego, nie ograniczała wymaganego pola widoczności i w miarę
możliwości spełniała pozostałe wymogi określone prawem tj. ochronę drogi przed
zawiewaniem i zaśnieżaniem, chroniła przyległy teren przed nadmiernym hałasem,
zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby oraz pełniła funkcje ozdobne.
w odległości najmniej do 3m od krawędzi jezdni tworzyć pas zieleni niskiej, trawiastej, aby
nie ograniczać wymaganego pola widoczności.
zieleń niską, trawiastą stosować również na wewnętrznych stronach zakrętów, łuków jezdni,
przed skrzyżowaniami i przejazdami kolejowymi.
na prostych odcinkach drogi, po zewnętrznej stronie zakrętów i łuków jezdni poza strefą
zieleni trawiastej wyznaczyć strefę przeznaczoną do zakrzewienia, w skład roślinności
stosowanej w tej strefie powinny wchodzić głównie krzewy, mogą by to być również drzewa,
ale pod warunkiem, że średnica ich pnia nie przekroczy 7cm. Po przekroczeniu tego wymiaru
należy je niezwłocznie usuwać.
drzewa o średnicy pnia większej niż 7cm utrzymywać poza strefą bezpieczeństwa. W
nielicznych, uzasadnionych przypadkach dopuścić utrzymywanie takich drzew w strefie
bezpieczeństwa pod warunkiem, że nie ograniczą minimalnego pola widoczności, będą
właściwie utrzymane i skutecznie osłonięte barierą energochłonną.
Postanowiono podjąć następujące działania:
przystąpić do opracowania szczegółowych zasad wyznaczania strefy bezpieczeństwa na
poboczach dróg publicznych,
przystąpić do opracowania szczegółowych zasad wytyczania w tej strefie miejsc
przeznaczonych do utrzymywania zieleni trawiastej i zieleni krzewiastej.
przystąpić do opracowania zasad doboru gatunków roślinności nadającej się do nasadzeń
przydrożnych, zasad ich sadzenia i pielęgnacji
opracowane zasady poddać konsultacjom w różnych środowiskach społecznych, po
uwzględnieniu ewentualnych uwag i poprawek opublikować jako społeczny projekt zasad
urządzania zieleni przydrożnej.
Członkowie zespołu uznali, że należy dążyć do tego, aby zasady urządzania i utrzymywania zieleni przydrożnej były ściśle określone prawem, w sposób zrozumiały zarówno dla zarządców dróg jak i dla użytkowników dróg. Nieprzestrzeganie tego prawa powinno być traktowane jak naruszenie jednej z podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zespół zwraca się z prośbą do zarządców dróg, aby do końca 2006 roku w każdej gminie dokonano inwentaryzacji zadrzewień przydrożnych o dużej wartości przyrodniczej, kulturowej czy historycznej, przeznaczonych do dalszej ochrony i jednocześnie przystąpiono do usuwania drzew rosnących przy drogach przebiegających przez obszary leśne. Pozwoli to na znaczne przyśpieszenie procesu dostosowywania zieleni przydrożnej do obecnych potrzeb komunikacyjnych.
Fundacja „Kierowca Bezpieczny” zdeklarowała swoją pomoc merytoryczną i finansową dla prac zespołu i upowszechnienia wyników jego działania.
Zobacz - Andrzej Kalitowicz „Przydrożne drzewa-sytuacja w Polsce i w Europie.” – prezentacja PowerPoint
Zobacz - Dr Jerzy Bieroński „Zieleń przydrożna-funkcje, zagrożenia oraz problemy jej kształtowania.”
Zobacz - Informacja WRD KWP Olsztyn - najechanie na drzewo 2005 rok.
Ciekawy artykuł o konferencji: - Kliknij!
© Fundacja "Kierowca Bezpieczny"
|
|
|