Poprzenia strona...
Wywiady


Wywiad z Hołkiem dla magazynu "Drogowskaz"


Bezpieczeństwo to dumszacunek dla innych

    Bran┼╝a szkolenia kierowc├│w ma pecha do znanych nazwisk, sympatyk├│w i lobbyst├│w. Przez lata w interesie w┼éa┼Ťcicieli OSK nie wypowiada┼é si─Ö nikt. Wielu czerpa┼éo jednak korzy┼Ťci z tego, ┼╝e bran┼╝a milcz─ůco przyjmowa┼éa wszelkie zmiany przepis├│w, nowe op┼éaty, monopole. Dzi┼Ť sytuacja diametralnie si─Ö zmieni┼éa. Opiniujemy akty prawne, proponujemy rozwi─ůzania, spotykamy si─Ö z parlamentarzystami i przedstawicielami ministerstwa. Powi─Öksza si─Ö grono os├│b, kt├│re znaj─ů problemy bran┼╝y i deklaruj─ů wsparcie; os├│b, kt├│re chc─ů i mog─ů co┼Ť dla nas zrobi─ç. Dzi┼Ť sygnalizujemy kolejn─ů tak─ů szans─Ö. Do Parlamentu Europejskiego kandyduje Krzysztof Ho┼éowczyc ÔÇô cz┼éowiek znany, szanowany, medialny. Zwi─ůzany z nasz─ů bran┼╝─ů, zainteresowany bezpiecze┼ästwem ruchu drogowego. Wchodzimy do Europy, powinni┼Ťmy mie─ç w Europarlamencie swojego przedstawiciela. Zawsze b─Ödzie ┼éatwiej. Instytut WINFOR nawi─ůza┼é kontakt z Krzysztofem Ho┼éowczycem du┼╝o wcze┼Ťniej, ni┼╝ by┼éy sportowiec zdecydowa┼é si─Ö kandydowa─ç. Zainteresowa┼é go miesi─Öcznik ÔÇ×DrogowskazÔÇŁ, problemy bran┼╝y OSK i zagadnienia bezpiecze┼ästwa ruchu drogowego, kt├│re poruszali┼Ťmy na ┼éamach. To do┼Ť─ç niezwyk┼ée, zwa┼╝ywszy, ┼╝e ┼Ťrodowisko rajdowc├│w zwykle nie interesuje si─Ö ┼Ťrodowiskiem szkolenia kierowc├│w. Dzi┼Ť przedstawiamy zapis rozmowy z Krzysztofem Ho┼éowczycem, na interesuj─ůce nas tematy. Warto pozna─ç jego pogl─ůdy.

Redakcja



Zacznijmy bardzo konkretnie i bran┼╝owo. Wielu w┼éa┼Ťcicieli szk├│┼é nauki jazdy nieufnie podchodzi do inicjatyw rajdowc├│w. G┼é├│wnie, dlatego, ┼╝e rajdowcy zwracaj─ů wi─Öcej uwagi na technik─Ö jazdy, a mniej na aspekty zwi─ůzane z nauczaniem przepis├│w ruchu drogowego. Czy w Pana dzia┼éalno┼Ťci na rzecz bezpiecze┼ästwa ruchu drogowego korzysta Pan z do┼Ťwiadcze┼ä bran┼╝y szkolenia kierowc├│w?
Mimo, ┼╝e wywodz─Ö si─Ö ze ┼Ťrodowiska rajdowego, moje pogl─ůdy na spraw─Ö istoty bezpiecze┼ästwa ruchu s─ů zdecydowanie inne, ni┼╝ wi─Ökszo┼Ťci koleg├│w, kt├│rzy sukcesu upatruj─ů wy┼é─ůcznie w podnoszeniu umiej─Ötno┼Ťci prowadzenia samochodu. Moim zdaniem, sama technika prowadzenia pojazdu ma drugoplanowe znaczenie. Kto┼Ť o s┼éabych umiej─Ötno┼Ťciach mo┼╝e je┼║dzi─ç zupe┼énie bezpiecznie, je┼Ťli dostosowuje do tego sw├│j styl jazdy. Du┼╝o wi─Ökszym zagro┼╝eniem s─ů kierowcy, kt├│rzy maj─ů niez┼é─ů technik─Ö, ale przeceniaj─ůc ÔÇô nawet nieznacznie ÔÇô swoje umiej─Ötno┼Ťci mog─ů ┼éatwo doprowadzi─ç do nieszcz─Ö┼Ťcia. To jasno wynika z bada┼ä przeprowadzonych przez nasz─ů Fundacj─Ö ÔÇ×Kierowca BezpiecznyÔÇŁ i statystyk. Doskonalenie umiej─Ötno┼Ťci bezpiecznej jazdy poprzez nauk─Ö wychodzenia z po┼Ťlizgu, to b┼é─Ödne podej┼Ťcie, kt├│re cz─Östo mo┼╝e wywo┼éa─ç z┼éudzenie, ┼╝e ÔÇ×teraz to dopiero potrafi─Ö szybko i bezpiecznie je┼║dzi─ç i ju┼╝ nic na drodze mnie nie zaskoczyÔÇŁ. Nic bardziej b┼é─Ödnego. Bezpiecze┼ästwo trzeba mie─ç w g┼éowie, rozumie─ç. Bezpiecze┼ästwo to postawa ┼╝yciowa. To szacunek dla innych.

Wobec tego, jakie s─ů podstawowe zasady bezpiecznej jazdy? Na co powinno si─Ö przede wszystkim zwraca─ç uwag─Ö na drodze?
To bardzo z┼éo┼╝one pytanie. Jest wiele teorii m├│wi─ůcych o czynnikach maj─ůcych wp┼éyw na bezpieczn─ů jazd─Ö. Wiadomo, ┼╝e cztery podstawowe elementy to: kierowca, samoch├│d, droga i organizacja ruchu. Moim zdaniem najwa┼╝niejszym elementem jest postawa kierowcy, jego okre┼Ťlone zachowanie na drodze. Jednym z najcz─Ö┼Ťciej pope┼énianych b┼é─Öd├│w jest przecenianie swoich umiej─Ötno┼Ťci i co za tym idzie, jazda, nad kt├│r─ů posiadamy tylko ograniczon─ů kontrol─Ö. Kluczem do bezpiecze┼ästwa jest unikanie zagro┼╝e┼ä, poprzez ich umiej─Ötne przewidywanie i dostosowanie sposobu jazdy do panuj─ůcych warunk├│w pogodowych, stanu drogi, nat─Ö┼╝enia ruchu. To troch─Ö tak, jak w medycynie ÔÇô najwa┼╝niejsza jest profilaktyka. Zdecydowanie ┼éatwiej jest unika─ç krytycznych sytuacji, ni┼╝ z nich wychodzi─ç. Wszyscy wiemy, po jakich koszmarnych drogach je┼║dzimy. Wymaga to sta┼éej koncentracji na najwy┼╝szym poziomie. Je┼╝eli na to nak┼éada si─Ö jeszcze bardzo agresywny styl prowadzenia wielu kierowc├│w i brak poszanowania dla innych uczestnik├│w ruchu ÔÇô to bezpieczna jazda jest rzecz─ů arcytrudn─ů. A ┼╝ycie mamy tylko jedno.

Jak─ů rol─Ö w zwi─Ökszaniu bezpiecze┼ästwa ruchu drogowego powinny spe┼énia─ç szko┼éy nauki jazdy?
Podstawow─ů. S─ů miejscem, w kt├│rym wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b staje si─Ö czynnymi uczestnikami ruchu drogowego, maj─ůcymi bezpo┼Ťredni wp┼éyw na zdrowie i ┼╝ycie swoje i innych. Szko┼éy powinny to u┼Ťwiadamia─ç i kszta┼étowa─ç nie tylko umiej─Ötno┼Ť─ç prowadzenia samochodu, ale i odpowiedzialno┼Ť─ç. Za ma┼éo czasu na zaj─Öciach po┼Ťwi─Öca si─Ö na sprawy zwi─ůzane nie tylko z bezpiecze┼ästwem, ale te┼╝ z kultur─ů jazdy, odpowiedni─ů postaw─ů kierowcy wobec innych uczestnik├│w ruchu. Przewa┼╝a, niestety, metoda nauczania zdawania egzaminu. Nasze prawo jazdy to wci─ů┼╝ w pewnym sensie ÔÇ×licence to killÔÇŁ ÔÇô licencja na zabijanie. Dokument, kt├│ry upowa┼╝nia do poruszania si─Ö autem po drogach osoby cz─Östo zupe┼énie do tego nieprzygotowane, kt├│rym brak podstawowej wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci bezpiecznego korzystania z samochodu.

Zapobiec temu mo┼╝e dobry, kompleksowy, jednolity standard szkolenia. Jak ocenia Pan wprowadzenie w Polsce takiego programu szkolenia kierowc├│w, kt├│ry zawiera┼éby wiele element├│w zwi─ůzanych z bezpiecze┼ästwem jazdy?
Uwa┼╝am, ┼╝e walka o wprowadzenie m─ůdrego systemu kszta┼écenia kierowc├│w to sprawa kluczowa dla ca┼éego ┼Ťrodowiska szkolenia kierowc├│w. Dlatego bardzo ceni─Ö prac─Ö Instytutu WINFOR, kt├│ry wiele dobrego wnosi w tym wzgl─Ödzie. Absolutnie popieram wi─Ökszo┼Ť─ç wprowadzanych przez Instytut rozwi─ůza┼ä, kt├│re wynikaj─ů z du┼╝ej wiedzy, praktyki i do┼Ťwiadczenia. Niestety walka z nawarstwionymi przez lata problemami jest bardzo trudna, ale wierz─Ö, ┼╝e nie stracicie zapa┼éu i ÔÇô maj─ůc poparcie zw┼éaszcza tej ambitnej cz─Ö┼Ťci ┼Ťrodowiska ÔÇô uda si─Ö ju┼╝ wkr├│tce wywalczy─ç efektywny system szkolenia, kt├│rego uczestnicy b─Öd─ů dobrymi kierowcami, a nauczyciele b─Öd─ů mogli czu─ç si─Ö z nich dumni i b─Öd─ů obdarzani b─Öd─ů du┼╝ym spo┼éecznym szacunkiem.

Bran┼╝a szkolenia kierowc├│w boryka si─Ö z wieloma problemami, kt├│re czyni─ů prac─Ö bardzo trudn─ů. Wsparcie ze strony tak znanej osoby, jak Krzysztof Ho┼éowczyc mo┼╝e bardzo pom├│c ca┼éemu ┼Ťrodowisku szkolenia kierowc├│w w walce o normalny bran┼╝owy byt. Czy mo┼╝emy liczy─ç na takie wsparcie?
Oczywi┼Ťcie. Uwa┼╝am proces szkolenia kierowc├│w za nerw ca┼éego systemu bezpiecze┼ästwa na drogach. Pozna┼éem specyfik─Ö tej bran┼╝y i wiem, ┼╝e bardzo trudno utrzyma─ç si─Ö na powierzchni, b─Öd─ůc uczciwym wobec siebie i swoich uczni├│w. Wiem, ┼╝e w┼Ťr├│d Was jest wielu wspania┼éych entuzjast├│w, kt├│rzy dbaj─ů o wysoki poziom szkolenia, cz─Östo kosztem profit├│w, z kt├│rych ┼Ťwiadomie rezygnuj─ů. Musicie zrobi─ç wszystko, by mie─ç wp┼éyw na rozw├│j swojej bran┼╝y. Nie wolno si─Ö poddawa─ç, trzeba bra─ç los w swoje r─Öce. Ja jestem zdeterminowany, by walczy─ç o popraw─Ö bezpiecze┼ästwa na polskich drogach. Chc─Ö rzuci─ç na szal─Ö ca┼éy sw├│j autorytet i popularno┼Ť─ç, kt├│r─ů zdoby┼éem latami jako sportowiec i osoba znana z medi├│w. Postanowi┼éem kandydowa─ç do Europarlamentu w┼éa┼Ťnie po to, by walczy─ç tam o w┼éa┼Ťciwe miejsce dla tej problematyki; wymusi─ç na naszych w┼éadzach maksimum skutecznych dzia┼éa┼ä w tej materii. Je┼Ťli uda mi si─Ö wygra─ç wybory, to z pozycji deputowanego du┼╝o ┼éatwiej b─Ödzie mi walczy─ç r├│wnie┼╝ o sprawy ┼Ťrodowiska szkolenia kierowc├│w.

┼╗yczymy wi─Öc eurosukcesu i dzi─Ökujemy za rozmow─Ö.

Poprzenia strona...

Na gˇrŕ strony...

 



www.321internet.pl Wystawa Mleczko & Ho┼éowczyc ''B─ůd┼║ bezpiecznym kierowc─ů'' http://www.partnerstwodlabezpieczenstwa.pl Akcja Krzy┼Ť Krzysztof Ho┼éowczyc [www.holek.pl]
Hołowczyc Management [www.holowczyc.pl]
Prawo jazdy [www.prawojazdy.pl]
Krajowa Rada Bezpieczństwa Ruchu Drogowego [www.krbrd.pl] MIVA Polska [www.miva.pl]
Sponsoring Expert - badania efektywno┼Ťci sponsoringu