Poprzenia strona...
Wywiady


Rozmowa z Krzysztofem Hołowczycem dla "Orlen ekspress"


- Polacy maj─ů opini─Ö nienajlepszych, a przede wszystkim niezbyt grzecznych kierowc├│w. Czy Pana zdaniem s┼éusznie?
- Nietrudno by─ç d┼╝entelmenem na trzypasmowej niemieckiej autostradzie. A mistrzostwa niemal wymaga poruszanie si─Ö po naszych dziurawych drogach. Oczywi┼Ťcie r├│wnie┼╝ na autostradzie bywa niebezpiecznie i zdarzaj─ů si─Ö wypadki. Jednak organizacja ruchu, ca┼éa infrastruktura wok├│┼é autostrady jest na zupe┼énie innym poziomie. T┼éok na drodze, korki, remonty, ba┼éagan ÔÇô to rodzi frustracj─Ö i agresj─Ö. Pomimo to, powinni┼Ťmy ci─ůgle pracowa─ç nad sob─ů. Niew┼éa┼Ťciwa, agresywna postawa za kierownic─ů do pierwszy krok do wypadku. Tygodniowo ginie na naszych drogach 120 os├│b. Te ponure statystyki m├│wi─ů same za siebie.

- Umiemy, zatem, je┼║dzi─ç, tylko nie mamy dobrych dr├│g.
- Do┼Ťwiadczeni kierowcy w Polsce nie s─ů s┼éabsi ni┼╝ kierowcy w Europie. Natomiast, je┼Ťli chodzi o szkolenia, to jeste┼Ťmy g┼é─Öboko w lesie. W tej chwili wiele szk├│┼é jazdy otwarcie przyznaje si─Ö do tego, ┼╝e tylko przygotowuje do egzaminu, a nie szkoli kierowc├│w. Dla nas wzorem szkolenia mog┼éaby by─ç Skandynawia. Tam kurs na prawo jazdy trwa przynajmniej p├│┼é roku. Przeci─Ötny kierowca tyle czasu potrzebuje, aby bezpiecznie wyjecha─ç na drog─Ö. U nas szko┼éy jazdy organizuj─ů kr├│tkie kursy za np. 800 z┼é. Jak mo┼╝na wyszkoli─ç kierowc─Ö i zmie┼Ťci─ç si─Ö w tych kosztach, skoro samo paliwo zu┼╝yte w obowi─ůzkowych jazdach kosztuje wi─Öcej ni┼╝ ca┼éy kurs, nie licz─ůc koszt├│w instruktora, pomocy naukowych itd.? W tej chwili ka┼╝dy cz┼éowiek, nawet bez pedagogicznego przygotowania, mo┼╝e otworzy─ç szko┼é─Ö jazdy. Przekaza─ç wiedz─Ö, dobrze wyszkoli─ç kierowc─Ö - to nie takie proste. Mo┼╝e w Polsce znajdzie si─Ö spos├│b na wyrugowanie z┼éych szk├│┼é jazdy. Wierz─Ö, ┼╝e w najbli┼╝szym czasie te kwestie zostan─ů wreszcie uregulowane.

- Bierze Pan udzia┼é w wielu akcjach spo┼éecznych zwi─Ökszaj─ůcych bezpiecze┼ästwo na drogach: propaguj─ůcych trze┼║wo┼Ť─ç kierowc├│w, zach─Öcaj─ůcych lokalne w┼éadze do wycinania przydro┼╝nych drzew. Czy uwa┼╝a Pan t─Ö dzia┼éalno┼Ť─ç za swoj─ů powinno┼Ť─ç?
Kiedy┼Ť my┼Ťla┼éem o sobie jak o nie┼Ťmiertelnym. Bo kto str─ůci Ho┼éowczyca z drogi ? Przecie┼╝ umiem je┼║dzi─ç, dysponuj─Ö ┼Ťwietnym samochodem, mam dobre opony. Potem ┼╝ycie mi pokaza┼éo, ┼╝e ma nie┼Ťmiertelnych. Zgin─ů┼é Janusz Kulik ÔÇô superkierowca, b─Öd─ůcy u szczytu kariery rajdowej. Nie mia┼é najmniejszych szans, bo kto┼Ť nie nacisn─ů┼é guzika i nie opu┼Ťci┼é szlabanu na przeje┼║dzie kolejowym. Zgin─Öli synowie mojego przyjaciela, bo na ich drodze stan─Ö┼éo drzewo. Przydro┼╝ne drzewa s─ů piekielnie niebezpieczne, szczeg├│lnie na Warmii i Mazurach, gdzie rocznie ginie kilkadziesi─ůt os├│b. Kto┼Ť powie - po co wycina─ç pi─Ökne drzewa, daj─ůce zacienienie latem i zatrzymuj─ůce nawiewaj─ůcy ┼Ťnieg zim─ů. Jednak te same drzewa cz─Östo powoduj─ů nieuchronno┼Ť─ç zderzenia i ┼Ťmier─ç ludzi. Chc─ůc unikn─ů─ç zderzenia kierowca przewa┼╝nie nie ma szans na omini─Öcie g─Östo rosn─ůcych przy drodze drzew.

- W jakim stopniu te akcje zwi─Ökszaj─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç i wyobra┼║ni─Ö kierowc├│w?
Korzystaj─ůc z mojej popularno┼Ťci jako sportowca ÔÇô kierowcy rajdowego, chc─Ö przekaza─ç m┼éodym ludziom pozytywne wzorce. Sko┼äcz z agresj─ů, nie pij kiedy wsiadasz za kierownic─Ö, zachowaj kultur─Ö na drodze. Sam je┼╝d┼╝─Ö bezpiecznie i do tego namawiam innych, zw┼éaszcza m┼éodych. W┼éa┼Ťnie to pokolenie musi dopracowa─ç przepisy w zakresie bezpiecze┼ästwa na drogach. To trudny, niewygodny i omijany przez polityk├│w temat. O bezpiecze┼ästwie m├│wimy, ale tylko przy okazji akcji spo┼éecznych. Rozbudowa dr├│g i poprawa infrastruktury to olbrzymie pieni─ůdze. Co prawda ci─ůgle co┼Ť si─Ö dzieje na drogach, ale cz─Ö┼Ťciej s─ů to dora┼║ne remonty ni┼╝ budowa nowych, bezpiecznych autostrad. To pora┼╝aj─ůce, ┼╝e od 10 lat s┼éyszymy to samo ÔÇô plany, planyÔÇŽ Tylko nie wida─ç efekt├│w. A z┼éej jako┼Ťci drogi ÔÇô to, co roku, tysi─ůce kolejnych ofiar.

- Jaka jest filozofia has┼éa ÔÇ×Wrzu─ç na luz ÔÇô jedziesz na wakacjeÔÇŁ?
Na promuj─ůcym akcj─Ö billboardzie mo┼╝na zauwa┼╝y─ç pewn─ů zamierzon─ů przewrotno┼Ť─ç. Krzysztof Ho┼éowczyc z powa┼╝n─ů min─ů i gro┼╝─ůcy palcem, a jednocze┼Ťnie has┼éo: ÔÇ×wrzu─ç na luzÔÇŁ.

- Sk─ůd taka zbitka dw├│ch przeciwstawnych postaw?
- Chcemy, aby wyruszaj─ůc na wakacje kierowcy byli odpr─Ö┼╝eni, spokojni i rozwa┼╝ni - bardziej odporni na drogowy stres. Jednak jednocze┼Ťnie musz─ů sobie zdawa─ç spraw─Ö z tego, ze polskie drogi s─ů bardzo niebezpieczne. Zagro┼╝enia czyhaj─ů za ka┼╝dym zakr─Ötem, bardzo ┼éatwo o wypadek. Odebrany podczas jazdy telefon, jedzona kanapka, stres, dekoncentruj─ů. Niestety prawie ka┼╝dy kierowca ma pe┼éne przekonanie, ┼╝e ┼Ťwietnie je┼║dzi. ┼╗e wypadki dotycz─ů innych, nie jego. Statystyki tymczasem donosz─ů: 5600 os├│b zgin─Ö┼éo na drogach w ubieg┼éym roku. Z tych wakacji prawdopodobnie nie wr├│ci ok. 1500 os├│b. Czy tak musi by─ç? Czy to jest nieuchronne? Wierz─Ö, ┼╝e ta akcja mo┼╝e uratowa─ç kilka, kilkana┼Ťcie, mo┼╝e kilkadziesi─ůt ludzkich istnie┼ä. Je┼╝eli nawet jeden cz┼éowiek prze┼╝yje dzi─Öki naszym dzia┼éaniom, to warto takie akcje podejmowa─ç.

Rozmawiała: Beata Dawidziuk Poprzenia strona...

Na gˇrŕ strony...

 



www.321internet.pl Wystawa Mleczko & Ho┼éowczyc ''B─ůd┼║ bezpiecznym kierowc─ů'' http://www.partnerstwodlabezpieczenstwa.pl Akcja Krzy┼Ť Krzysztof Ho┼éowczyc [www.holek.pl]
Hołowczyc Management [www.holowczyc.pl]
Prawo jazdy [www.prawojazdy.pl]
Krajowa Rada Bezpieczństwa Ruchu Drogowego [www.krbrd.pl] MIVA Polska [www.miva.pl]
Sponsoring Expert - badania efektywno┼Ťci sponsoringu