Podsumowanie III edycji kampanii BEZPIECZNY PRZEJAZD
Konferencją prasową 12 września 2007 roku zakończyła się III edycja kampanii społecznej BEZPIECZNY PRZEJAZD. W tym roku akcja, organizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. odbyła się pod hasłem „Zatrzymaj się i żyj!”. Fundacja „Kierowca Bezpieczny” jest partnerem kampanii od początku jej istnienia.
Na konferencji prasowej przedstawiciele PLK Zbigniew Zarychta oraz Krzysztof Łańcucki przedstawili osiągnięcia kampanii oraz podziękowali patronom, dziennikarzom, wolontariuszom, zaangażowanym w sprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Wiceminister transportu profesor Mirosław Chaberek zapewnił, że w Ministerstwie trwają prace nad projektem nowych rozwiązań prawnych, mogących usprawnić finansowanie wiaduktów, które rozwiązałyby problem niebezpiecznych przejazdów. Uczestnicy konferencji wspólnie stwierdzili, że akcja znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa i kontynuowanie jej w latach następnych zmniejszy ilość wypadków drogowych z udziałem pociągów.
Celem kampanii jest zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych poprzez informacje i pogadanki radiowe i telewizyjne, akcje ulotkowe, wspólne patrole na przejazdach policji i Straży Ochrony Kolei, telewizyjny film instruktażowy oraz tablice informacyjne, umieszczane przy drogach. Kampanie promują także autorytety z dziedziny mediów i sportu. W latach 2005 i 2006 twarzą kampanii był Krzysztof Hołowczyc, w ostatniej edycji patronem został popularny aktor Tomasz Stockinger.
Przez całe ubiegłoroczne lato, oprócz działań informacyjnych prowadzonych na przejazdach kolejowych, wolontariusze kampanii odwiedzili duże imprezy masowe takie jak Przystanek Woodstock, Festiwal Słowian i Wikingów w Wolinie czy Bieszczadzki Rajd Pojazdów Zabytkowych, podczas których promowali akcję i rozdawali gadżety związane z bezpieczeństwem. Na dworcach kolejowych można było obejrzeć wystawy poświęcone akcji. Działania prowadzone były także wśród najmłodszych uczestników ruchu drogowego, wolontariusze odwiedzali kolonie i obozy młodzieżowe, gdzie prowadzili zajęcia i pogadanki o bezpieczeństwie. Organizatorzy nawiązali współpracę także ze szkołami prawa jazdy, którym przekazano materiały informujące o niebezpieczeństwach czekających na przejazdach kolejowych.
Trzecia edycji KampaniiBEZPIECZNY PRZEJAZD objęła swoim działaniem 3663 przejazdy kolejowe na terenie całej Polski. Łącznie zostało rozdanych ponad 170 000 ulotek, 65 000 ulotek przygotowanych dla dzieci, 6 000 płyt CD oraz ponad 40 000 innych gadżetów (breloczki, koszulki, zapachy samochodowe, magnetyczne plany lekcji, lizaki itd). Do miesięcznika „SZKOŁA JAZDY” przeznaczonego dla przyszłych kierowców dołączono 5000 płyt promujących cel akcji. W całej Polsce zorganizowano ponad 80 imprez o tematyce bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. W całości przedsięwzięcia wzięło udział ponad 50 stowarzyszeń i organizacji.
Nowym elementem kampanii była prosta gra komputerowa „Każdy może przegrać”, umieszczona na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl. Gra symuluje przejazd przez tory kolejowe bez zachowania ostrożności i w drastyczny sposób pokazuje skutki zderzenia samochodu z rozpędzonym pociągiem. Ponad 200 000 osób wzięło udział w grze i pozytywnie zaopiniowało jej wpływ na wyobraźnię i późniejsze postępowanie kierowców.
Na stronie internetowej akcji została także przeprowadzona ankieta, w które wzięło udział 1012 respondentów. Zdecydowana większość z nich pozytywnie wypowiedziała się na temat akcji, w szczególności podkreślając rolę spotu telewizyjnego, który uświadomił im zagrożenia wynikające z brawurowego przejeżdżania przez niestrzeżone przejazdy kolejowe.
W efekcie działań prowadzonych w ramach kampanii BEZPIECZNY PRZEJAZD ilość ofiar w wypadkach na przejazdach kolejowych w okresie wakacyjnym 2007 roku zmniejszyła się o 50% w porównaniu z lipcem i sierpniem 2006 roku., choć ilość kolizji wzrosła z 43 do 52. Dowodzi to, że założenia kampanii zostały spełnione: wśród kierowców, rowerzystów i pieszych kształtuje się odpowiedzialna postawa podczas przekraczania torów kolejowych, co w dalszej perspektywie prowadzi do zmniejszenia liczby wypadków i ofiar.