Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ONZ
Pod hasłem „Wypadek to nie przypadek”, odbył się Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ONZ, który trwał od 23 do 29 kwietnia. W Polsce głównym koordynatorem organizacji Tygodnia był Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ważną rolę w tych działaniach odegrała współpraca KRBRD z Partnerstwem dla Bezpieczeństwa Drogowego, którego członkiem jest Fundacja „Kierowca Bezpieczny”, działającego pod patronatem Banku Światowego i organizacji międzynarodowej Global Road Safety Partnership w Genewie.
Fundacja „Kierowca Bezpieczny” aktywnie włączyła się w obchody Tygodnia Bezpieczeństwa. W Olsztynie 23 kwietnia zorganizowano konferencję prasową inaugurująca II edycję akcji społecznej „Trzeźwo myślę – trzeźwo jeżdżę” realizowanej przez Fundację przy współpracy Urzędu Marszałkowskiego i Wydziału Humanistycznego UWM. Celem akcji jest podniesienie poziomu świadomości komunikacyjnej oraz propagowanie w środowisku młodzieży klas szóstych szkoły podstawowej oraz młodzieży gimnazjalnej wychowania w trzeźwości.
Fundacja, jako członek Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego czynnie wspierała jego działania, podczas organizacji Pikniku Bezpieczeństwa w Grodzisku Mazowieckim. Przedstawiciele Fundacji wzięli także udział w I Forum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego organizowanym przez Partnerstwo, które odbyło się 26 kwietnia w siedzibie polskiego oddziału Banku Światowego. Uczestniczyli w nim politycy, naukowcy, dziennikarze, eksperci od bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele władz, policji i biznesu. Uczestnicy spotkania wspólnie stwierdzili, że skuteczne działania na rzecz poprawy BRD wymagają współdziałania wielu partnerów – przedstawicieli rządu i samorządów, organów policji, biznesu i organizacji pozarządowych. Tylko współpraca wielu podmiotów o różnym statusie i funkcji w życiu społeczeństwa obywatelskiego może być skuteczna przy rozwiązywaniu takich problemów jak bezpieczeństwo na polskich drogach.
Forum było podzielone na dwie części. Pierwszy panel na temat „Młodzi kierowcy grupą szczególnego ryzyka: statystyka, regulacje prawne i plany zmian” poświęcony był planowanym zmianom prawnym zorientowanym na poprawę bezpieczeństwa w odniesieniu do grupy szczególnego ryzyka, jaką stanowią młodzi kierowcy, m.in. w zakresie szkolenia kandydatów do prawa jazdy. Uczestniczyli w nim Colin Stacey, ekspert z Transport Research Centre przy OECD (Paryż), Tomasz Piętka z Departamentu Dróg i Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, Młodszy Inspektor Mirosław Maksymiuk z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz Jacek Pieśniewski, redaktor naczelny tygodnika „Motor”. Panel drugi „Karać czy wychowywać? jak zmienić świadomość i zachowania młodych kierowców” ogniskował się wokół dylematu kary i edukacji jako czynników trwałej zmiany świadomości i zachowań młodych kierowców. Wśród panelistów byli Poseł na Sejm RP, Tadeusz Cymański (PiS), dr Dominika Maison, ekspert ds. komunikacji społecznej z UW, Agata Szczech z Renault Polska oraz Radosław Czapski z Banku Światowego.
I Forum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego miało na celu nie tylko wymianę opinii i sformułowanie propozycji zwiększających bezpieczeństwo na drogach. Zasadniczą ideą Forum było zainicjowanie platformy stałej dyskusji społecznej na temat bezpieczeństwa i skutecznych rozwiązań. Kolejne edycje Forum organizowane będą przez Partnerstwo cyklicznie, co roku na wiosnę.
W ramach Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu drogowego odbyły się też różne wydarzenia o charakterze międzynarodowym, takie jak Światowe Zgromadzenie Młodzieży dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (23-24 kwietnia, Genewa), czy Światowe Forum Instytucji działających na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (25 kwietnia, Genewa).