Ruszyła w Polsce realizacja europejskiej kampanii Ten D by Night, której celem jest zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych tzw. „syndromem dyskotekowym” wśród młodzieży. Pierwsza odsłona akcji miała miejsce 13. lutego w warszawskim klubie Space. Konwencja Ten D by Night spotkała się z dużym uznaniem wśród bawiącej się młodzieży, a prawie 60. osób wzięło czynny udział w akcji. Organizatorem kampanii w Polsce jest Fundacja Krzysztofa Hołowczyca „Kierowca Bezpieczny”.
Podczas piątkowej nocy 13 lutego dziecięciu wolontariuszy Fundacji „Kierowca Bezpieczny” zapraszało bawiącą się młodzież do wzięcia udziału w akcji Ten D by Night, która składała się z dwóch etapów. Pierwszy odbywał się przy wejściu do klubu, a polegał na wypełnieniu specjalnej ankiety przygotowanej przez Uniwersytety w Turynie i Rydze, przebadaniu się alkomatem oraz sprawdzeniem czasu reakcji na specjalnym symulatorze. Drugi etap miał miejsce przy wyjściu. Uczestnicy akcji kończyli wypełniać ankietę, po raz drugi mieli możliwość przebadania się na alkomacie, sprawdzenia czasu reakcji za kierownicą, tym razem pod wpływem alkoholu i w stanie zmęczenia, oraz wykonać test na obecność narkotyków.
Ponad 40. osób przeszło wszystkie testy i wypełniło kwestionariusz. Uczestnicy zadawali wiele pytań dotyczących zagrożeń wynikających z prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu i narkotyków. Kilka osób zrezygnowało z powrotu samochodem z dyskoteki gdy przy pomiarze alkomatem okazało się, że poziom alkoholu we krwi przekracza dopuszczalną dawkę.
Dużym zainteresowaniem cieszył się symulator pomiaru reakcji czasu. Urządzenie wyposażone w specjalny program imitujący jazdę samochodem oraz warunki panujące na drodze mierzył czas reakcji kierującego na niespodziewane sytuacje w ruchu drogowym.
Składamy podziękowania właścicielom klubu Space, którzy pozwolili zorganizować pierwszą odsłonę kampanii na swoim terenie i stworzyli warunki do jej sprawnego i skutecznego przeprowadzenia.
Na stronie www.tendbynight.eu można znaleźć więcej informacji o kampanii.