Poprzenia strona...
Wywiady


┬ź┬ź | 1 | 2 | ┬╗┬╗

Widz─Ö, ┼╝e ca┼éy czas masz w sobie g┼é├│d adrenaliny. Nie wystarczaj─ů ci szybkie motocykle i ┼éodzie motorowe?
Ostatnio zacz─ů┼éem si─Ö nawet zastanawia─ç nad kupnem skutera ┼Ťnie┼╝nego (┼Ťmiech). Nie wiem, czy wiesz, ale to cacko osi─ůga setk─Ö w trzy sekundy.

Czy aby przypadkiem nie jeste┼Ť takim du┼╝ym, ma┼éym ch┼éopcem?
Sporo w tym prawdy. Kocham pr─Ödko┼Ť─ç i chyba dlatego kolekcjonuj─Ö te wszystkie rzeczy. Wielk─ů frajd─Ö sprawia mi jazda ponad 200-konnym motocyklem Suzuki Hayabusa. Wra┼╝enia s─ů podobne do jazdy w WRC.

Wr├│─çmy zatem do aut WRC. Wiele os├│b uwa┼╝a, ┼╝e Ho┼éek by┼é szybki jedynie w samochodach A-grupowych, nie posiadaj─ůcych aktywnych dyferencja┼é├│w.
To bzdura. Prawd─ů jest, ┼╝e wielu kibic├│w pami─Öta mnie z widowiskowej jazdy A-grupow─ů Celic─ů. Musz─Ö jednak przypomnie─ç, ┼╝e swoje najlepsze wyniki osi─ůga┼éem w Imprezie WRC, kt├│ra mia┼éa wszystkie aktywne dyfry. 10. miejsce w Portugalii, 7. w Argentynie, zwyci─Östwo w Rajdzie Polski - to wszystko osi─ůgn─ů┼éem w┼éa┼Ťnie w Subaru.

A Peugeot 206 WRC? W nim było znacznie gorzej.
Peugeot to zupełnie inna historia. Niemal przez cały sezon 2001 miałem do dyspozycji ewolucję '99 w której nie działał poprawnie centralny dyferencjał. Po prostu spóźniał się, przez co samochód był nieprzewidywalny. Pamiętam, że po Rajdzie Zimowym, gdzie niemal na każdym oesie walczyłem o przetrwanie, przyjechał do Polski spec od asfaltów Simon Jean-Joseph. Miał mi pomóc w ustawieniu samochodu. Po przejechaniu kilku kilometrów wysiadł z niego, powiedział, że nie da się nim jeździć i pojechał do domu.

A Kormoran i Warszawski? Dlaczego podczas tych imprez twój Peugeot spisywał się bez zarzutu?
Rzeczywi┼Ťcie to by┼éy dwa rajdy, gdzie jecha┼éem naprawd─Ö szybko. Na szutrowym Kormoranie feler centralnego dyfra nie wp┼éywa┼é a┼╝ tak bardzo na jazd─Ö, wi─Öc mog┼éem pewnie zwyci─Ö┼╝y─ç. Na Warszawski m├│j zesp├│┼é wynaj─ů┼é nowsz─ů ewolucj─Ö 206 WRC. Ten samoch├│d prowadzi┼é si─Ö ju┼╝ znakomicie.

Jaki jest tw├│j stosunek do rajdowych samochod├│w naszpikowanych elektronik─ů?
Nie lubi─Ö ich. Uwa┼╝am, ┼╝e to przez nie rajdy staj─ů si─Ö coraz mniej ciekawie. Wygrywaj─ů nie wirtuozi rajdowej jazdy, a kierowcy, kt├│rzy - m├│wi─ůc w cudzys┼éowie - wychowali si─Ö na konsoli Playstation. Zauwa┼╝, ┼╝e teraz je┼║dzi si─Ö bardzo ciasno, bez po┼Ťlizg├│w. Wsz─Ödzie dominuje asfaltowy styl jazdy - nawet na ┼Ťniegu. Przyk┼éadem tego jest wygrana Loeba w Rajdzie Szwecji. Mam nadziej─Ö, ┼╝e to si─Ö zmieni ju┼╝ w przysz┼éym roku, kiedy FIA wprowadzi zakaz stosowania aktywnych dyferencja┼é├│w. Znowu zrobi si─Ö ciekawie.

Wspomnia┼ée┼Ť o Playstation. Bawi─ů ci─Ö gry rajdowe?
Grywam czasami, ale cz─Ö┼Ťciej s┼éycha─ç w nich m├│j g┼éos. Ostatnio udzieli┼éem go do polskiej edycji Colina McRae Rally 4.

Powiedz jak teraz wygl─ůda twoje ┼╝ycie?
Ostatnio sporo czasu po┼Ťwi─Öcam mojej fundacji.

O, to co┼Ť nowego. Mo┼╝esz o tym opowiedzie─ç?
3 lutego powołałem fundację "Kierowca Bezpieczny". Jej celem jest walka o poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Sk─ůd pomys┼é takiej fundacji?
Przerazi┼éy mnie statystyki. Niedawno us┼éysza┼éem w telewizji, ┼╝e w Iraku by┼é ci─Ö┼╝ki tydzie┼ä, bo na froncie zgin─Ö┼éo stu ludzi. Na polskich drogach tygodniowo ginie o dwadzie┼Ťcia os├│b wi─Öcej! Jeste┼Ťmy wi─Öc w stanie wojny.


Trzeba sobie zda─ç spraw─Ö, ┼╝e Polska ma obecnie jedne z najgorszych dr├│g w Europie. Podobnie jest z liczb─ů wypadk├│w.


Wybierasz si─Ö na wojn─Ö?
Mo┼╝na tak to nazwa─ç. My┼Ťl─Ö, ┼╝e maj─ůc autorytet w dziedzinie motoryzacji jestem w stanie co┼Ť na tym polu zdzia┼éa─ç. Trzeba sobie zda─ç spraw─Ö, ┼╝e Polska ma obecnie jedne z najgorszych dr├│g w Europie. Podobnie jest z liczb─ů wypadk├│w. To bezmiar ludzkiej tragedii i olbrzymie straty dla pa┼ästwa. Wyobra┼║ sobie, ┼╝e przez to wszystko bud┼╝et naszego kraju traci rocznie 20-30 miliard├│w z┼éotych. Naszym krajem zainteresowa┼é si─Ö nawet Bank ┼Üwiatowy, okre┼Ťlaj─ůc go jako jeden wielki, czarny punkt na mapie Europy.

W jaki sposób będziesz realizował cele fundacji?
Chcemy prowadzi─ç szeroko zakrojon─ů kampani─Ö - b─Öd─Ö si─Ö pokazywa┼é w mediach, a tak┼╝e organizowa┼é spotkania, podczas kt├│rych chc─Ö m├│wi─ç ludziom co mo┼╝na zrobi─ç, ┼╝eby cho─ç troch─Ö zmniejszy─ç liczb─Ö zabitych na polskich drogach. Chc─Ö stworzy─ç w┼Ťr├│d Polak├│w mod─Ö na bezpieczn─ů jazd─Ö.

My┼Ťlisz, ┼╝e mo┼╝e ci si─Ö to uda─ç?
Patrz─ůc na efektywno┼Ť─ç wcze┼Ťniejszych kampanii w kt├│rych bra┼éem udzia┼é, to my┼Ťl─Ö, ┼╝e tak. Zar├│wno program "Pijani kierowcy wioz─ů ┼Ťmier─ç", jak i "Jestem Europejczykiem" odnios┼éy sukces. My┼Ťl─Ö, ┼╝e je┼╝eli stan─Ö przed kamer─ů i powiem: "Jed┼║ wolniej, z u┼Ťmiechem na twarzy- ┼╝ycie masz tylko jednoÔÇŽ", to wi─Öcej os├│b we┼║mie sobie to do serca, ni┼╝ gdyby to m├│wi┼é policjant z drog├│wki.

Sk─ůd w og├│le pomys┼é zaj─Öcia si─Ö tymi sprawami?
To by┼éo jaki┼Ť rok temu. Jad─ůc z Olsztyna do Warszawy zobaczy┼éem przed sob─ů Seata Leona rozbitego na drzewie. Wyskoczy┼éem z samochodu, by udzieli─ç poszkodowanym pierwszej pomocy. Na przednich fotelach siedzieli dwaj ch┼éopcy, byli zakrwawieni, ale przytomni. I gdy wydawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e wszystko b─Ödzie w porz─ůdku, nagle zobaczy┼éem, ┼╝e na tylnym siedzeniu le┼╝y m┼éoda dziewczyna. By┼éa uderzaj─ůco podobna do mojej starszej c├│rki. Wyci─ůgn─ů┼éem j─ů z wraku i zacz─ů┼éem reanimowa─ç. Karetka przyjecha┼éa dopiero po czterdziestu minutach - by┼éo za p├│┼║no. To by┼é w┼éa┼Ťnie ten impuls. Dotar┼éo do mnie, ┼╝e ┼╝yjemy w chorym kraju, gdzie ludzie, zw┼éaszcza m┼éodzi, gin─ů jak muchy. U┼Ťwiadomi┼éem sobie, ┼╝e chc─Ö z tym walczy─ç.

Czy ┼Ťmier─ç Janusza Kuliga jeszcze bardziej zdeterminowa┼éa ci─Ö do tego?
Na pewno. ┼Ümier─ç Janusza pokaza┼éa, ┼╝e zgin─ů─ç mo┼╝e ka┼╝dy - nawet najlepszy kierowca. Potwierdzi┼éa r├│wnie┼╝ moje wcze┼Ťniejsze s┼éowa, ┼╝e ┼╝yjemy w chorym kraju, gdzie o ludzkim ┼╝yciu decyduje przyci┼Ťni─Öcie przez kogo┼Ť czerwonego guzika. Tak jak to by┼éo w Rzezawie.

Po wypadku Janusza na pewno przyszedł czas na refleksje. Które momenty z waszych startów zapamiętasz? Przegranego Kormorana, a czy może zwycięstwo Janusza w Rajdzie Warszawskim?
To nie tak. Pami─Ötam zupe┼énie inne rzeczy, bardziej ulotne. Dla mnie nie jest wa┼╝ne, jaki rajd przegra┼éem, a jaki wygra┼éem z Januszem. Bardziej licz─ů si─Ö nasze wsp├│lne rozmowy, gdzie┼Ť w knajpie, czy na strefach serwisowych. To w┼éa┼Ťnie nie pozwala mi zapomnie─ç, jak wspania┼éym i porz─ůdnym by┼é on cz┼éowiekiem.


rozmawiał: Wojciech Garbarz

┬ź┬ź | 1 | 2 | ┬╗┬╗

Poprzenia strona...

Na gˇrŕ strony...

 



Wystawa Mleczko & Ho┼éowczyc ''B─ůd┼║ bezpiecznym kierowc─ů'' http://www.partnerstwodlabezpieczenstwa.pl Akcja Krzy┼Ť Krzysztof Ho┼éowczyc [www.holek.pl]
Hołowczyc Management [www.holowczyc.pl]
Prawo jazdy [www.prawojazdy.pl]
Krajowa Rada Bezpieczństwa Ruchu Drogowego [www.krbrd.pl] MIVA Polska [www.miva.pl]
Sponsoring Expert - badania efektywno┼Ťci sponsoringu